Monday, February 18, 2008

Misstolka inte

Det går naturligtvis att misstolka det jag skrev om styrkan att ha en blandad genpool. Jag menar inte att man ska styra människors fortplantning men menar hur viktigt det är att inte isolera sig. Exemplet med travhästar ska inte övertolkas. Jag tror absolut på den fria valet av sin partner. Men naturen är finurligt konstruerad och jag tycker man ofta kan få viktiga insikter av den och kanske kan dra paralleller till andra omständigheter i vår omgivning. Jag är absolut emot både rasbilogi och andra barriärer som hindrar människor att mötas på alla plan.

3 comments:

Den förbannade Linus said...

Mwouhaha!

Mankan:

Jag kan inte låta bli att undra om du själv begriper hur fruktansvärt komiskt det är att en person som driver en blogg som ENBART syftar till att medvetet misstolka andra människor, faktiskt på allvar tror sig ha rätten att bli indignerad när dessa människor misstolkar tillbaka.

Tillåt mig skratta sönder strupen.

/Linus

humanistdemokraten said...

Kul att du hittade hit! Tyvärr tror jag inte att jag misstolkar SD. Om du blir upprörd och dessutom tappa din röst så har jag lyckats.
/Humanistdemokraten

itsweden said...

Humanisten:
"Kul att du hittade hit! Tyvärr tror jag inte att jag misstolkar SD. "

Säg att du misstolkar, det är bättre än alternativet att du skulle vara dum. Att vara för biologisk mångfald betyder vid normalt språkbruk att man anser att alla määniskor (och andra arter) och deras olikheter är viktiga och att de har ett värde i sig. Men du tolkar det som att biologisk mångfald syftar på att bevara olika raser. Om du är nationaldemokrat och etnopluralist så kan du ju göra den tolkningen. Om du är mer realistisk så inser du att du tolkar det hela som mindre än 1% av svenska folket skulle tolka det.
Uttrycket "alla lika, alla olika" som kommer från ungdom mot rasism skulle också kunna vantolkas på samma sätt som du gör.

Att kulturell mångfald i världen är viktig anser i alla fall jag vara i högsta grad riktigt. Sen, eftersom jag bor i ett mångkulturellt getto så får jag dagligen bevisat att kulturell mångfald inte går att skapa i ett land genom massinvandring.
Att det är viktigt att bevara den svenska kulturen är också något som det blir mer och mer påtagligt behov av.